2024


De Week van de Klank 2024 in samenwerking met KONG

FENOMENOLOGISCH EN BELICHAAMD LUISTEREN IN AUDIOVISUELE ERVARING EN PERCEPTIE, een lezing met Martine Huvenne


22/01/2024 van 18.30 tot 20.00

Le Botanique (witloofbar),

Koningsstraat 236, 1210 Brussel

Martine Huvenne, doceerde geluid en muziek voor film en nodigt ons uit om mee te denken over de manier waarop het publiek actief betrokken is bij het tot stand komen van een film, voornamelijk vanuit het perspectief van geluid en het luisteren.


Een filmervaring wordt heel sterk bepaald door het geluid en de muziek. Walter Murch spreekt over een dans tussen woorden, beelden en geluiden, die het publiek uitnodigt tot een eigen interpretatie. Hiermee introduceert hij eigenlijk een fenomenologische attitude. In film kijken we en luisteren we niet alleen, we bewegen ook mee en worden bewogen vanuit het lichaam als zintuig dat verschillende indrukken en informatie samenbrengt. Wat wordt voorgesteld in de film, wordt door het publiek vervolledigd door zijn eigen ervaring en perceptie.


De Franse regisseur Robert Bresson spreekt van le cinématographe: het schrijven van bewegingen. Met een aantal filmfragmenten van Bresson, Michael Mann en Gus van Sant gaan we hier dieper op in.


De lezing is gratis.

Inschrijven is verplicht en kan via https://www.lasemaineduson.be/nl/event/belichaamd-luisteren-in-audiovisuele-ervaring-en-perceptie/



Martine Huvenne doceerde geluid en muziek voor film in de LUCA, School of Arts and Kask & Conservatorium (Hogent-Howest). Haar onderzoek concentreert zich op het auditieve perspectief van film als een audiovisuele compositie. Op dit moment verzorgt zij lezingen in de School of Sound, UK en werkt ze mee aan films als geluids- en muziekcoach. In 2022 voltooide zij het boek is ‘The Audiovisual Chord: Embodied Listening in Film’

De Week van de Klank 2024 in KONG

THE CIRCLE OF GRIEVING VOICE(S), een workshop met Hoda Siahtiri


04/02/2024

The Circle of Grieving Voice(s) is een uitnodiging om samen te rouwen, in een cirkel, indien je je geroepen voelt. Artieste Hoda Siahtiri begeleidt de deelnemers op hun zoektocht naar persoonlijke rouwklanken, door middel van stemoefeningen en lichaamsbewegingen. Het wordt een collectief en actief moment van verzoening met onze emoties, een plek om getuige te zijn van, te luisteren naar, en een stem te geven aan de holtes van verdriet dat in ieder van ons huist en verborgen zit. 


  • max. 15 deelnemers
  • in KONG op 4 februari 2024 van 14.30 tot 17.30
  • Inschrijving verplicht via https://www.lasemaineduson.be/nl/event/the-circle-of-grieving-voices/
  • deze workshop is gratis


Hoda Siahtiri is een multidisciplinaire kunstenares met een professionele en educatieve achtergrond in de film en podiumkunsten. Ze noemt zichzelf een verhalenverteller die stemmen naar boven rakelt die ergens in het verleden tot zwijgen zijn gebracht. Hoda’s werk gaat over ontheemding, verdriet en vocaal voorouderlijk erfgoed. Ze doet een doctoraatsonderzoek aan Sint-Lucas in Antwerpen over de zangtraditie van Bakhtiari vrouwen in het westen van Iran. Haar kortfilms, tentoonstellingen en performances worden vertoond op verschillende internationale podia en festivals.



KONG voorstelling 1.2024

Psyche en Eros, een vertelling door Merel de Vilder Robier

07/01/2024

In de smetteloze tussentijd, de coronadagen die Merel de Vilder Robier cadeau heeft gekregen, maakte ze een vertaling/bewerking van de mythe van Psyche en Eros zoals ze die terugvond in Stephen Fry’s boek “Mythos”. Niet goed wetende wat met dat nieuw werkstukje aan te vangen, schreef ze de heer Fry een brief met het verzoek of hij haar de permissie kon geven die bewerking in public te performen.

En wat raadt ge?
De goede man zei YESSSsssss.

 

… zo gebeurde het dat Psyche, misleid door haar stoute zusters, terwijl haar Eros diepdiep sliep, zich, met de verdekte olielampe in haar éne hand en het mes in haar andere, over hem heen boog. Zacht licht viel op het vredig slapende, wreed naakte lijf van het allerschoonste wezen dat ze ooit gezien had. In het zoele lamplicht zag ze voor het eerst zijn gave, bronzen huid en op zijne rug ontwaarde ze, quelle surprise, twee schitterende, iriserende vleugels. Psyche wist meteen wie daar lag. Dat was geen wildebeest of gedrocht, geen monster, geen draak. Dit was de god van de liefde zelve…”.

2023


KONG Workshop 1.2023

Tidal Dance met Julien Bruneau

11/02/2023 van 10.30 tot 12.30

22/04/2023 van 10.30 tot 12.30

Tidal Dance is een yoga waarin de vorm niet is vastgelegd.


In plaats van het aanhouden van lichaamsposities, ligt de nadruk op een stromende beweging rond de verticale as.
Een contemplatie in beweging die uitnodigt tot het ervaren van de oerpuls van verschijnen en verdwijnen, begin en einde.

 

Eerst zitten we in stilte. We nemen de tijd, laten lichamelijke gewaarwordingen opkomen, bewust van onze ademhaling, en omarmen de ruimte waarin we ons bevinden. Geleidelijk ontstaat beweging als een intense, langzame dans die stralend kronkelt en opstijgt vanuit het midden. Dan trekt de reis zich terug, in stilte.
We voelen de resonanties en blijven aanwezig in stilte, doordrongen van sensaties en gevoelens.
 Deze getijdendans is energetisch werk die de beleefde ruimte verkent, een dans die het zijn viert.

 

Deze praktijk is geïnspireerd door verschillende benaderingen van Tantra.


Schrijf je hier in

Waar en wanneer?

 

In KONG, Nieuwland 27, 9000 Gent

Op zaterdag 11 februari 2023 van 10u30 tot 12u30

Op zaterdag 22 april 2023 van 10u30 tot 12u30



Voor wie?


Voor iedereen vanaf 16 jaar

Min. 8 en max. 14 deelnemers


Prijs?

 

€ 18 / 1 sessie

Te storten op de rekening van KONG: BE44 4449 6430 2145

Met de vermelding KONGWS1.februari2023 of KONGWS1.april2023

Julien Bruneau (BE) is een danser, choreograaf en beeldend kunstenaar.

 

Julien Bruneau is een kunstenaar die werkt met dans, het aanwezig zijn in de ruimte, tekeningen en taal. Zijn praktijk is gebaseerd op een dynamische wisselwerking tussen innerlijkheid en collectiviteit. Hij creëert performances, publiceert en werkt als artistiek onderzoeker en lesgever. Zijn eerste boek, Fields, verscheen bij Varamo Press in 2022.

 

Van jongs af aan was Julien begaan met beweging door vechtsporten. Later, tijdens zijn studies in de beeldende kunsten, ontdekt hij de hedendaagse dans en de rijkdom van het bewuste bewegen via verschillende benaderingen: Body Weather, Yoga, Body Mind Centering, etc. In 2015 maakt hij kennis met de ‘Authentic Movement’. Na een opleiding bij Céline Gimbrère wordt deze simpele en radicale benadering een leidraad in zijn werk. Vanuit zijn langdurige praktijk in Iyengar Yoga en later Kashmir Yoga, geeft hij sessies in Tidal Dance, geïnspireerd door Tandava en het Shivaïtische tantrisme.

KONG Workshop 2.2023

De speelsheid van een non-verbale dialoog:
Een bijzondere ontmoeting met Charlotte Joanna Vercruysse

23/04/2023

Deze workshop is gegroeid vanuit een bijzondere ervaring van Charlotte. Tijdens de lockdown trok ze in bij haar grootmoeder om voor haar te zorgen. Charlotte vond vanuit haar vaardigheden als acrobate een manier om via beweging op een levendige manier te communiceren met haar oma. Een dialoog in woorden werd stilaan onmogelijk, maar op bewegingen bleef Charlottes oma reageren.


Hierover maakte Charlotte haar masterfilm aan KASK. De film is niet alleen aangrijpend, hij toont ook glashelder hoe belangrijk ‘denken en converseren in beweging’ zijn in de wederzijdse dialoog tussen mensen.

 

Voor de workshop in KONG zal ze met haar danscompagnon Philomène op een speelse manier dieper ingaan op dit ‘denken en converseren in beweging’. Iets dat we als kind zo spontaan doen en later lijken te vergeten.

Schrijf je hier in

Charlotte en Philomène nodigen jullie uit om stil te staan bij deze speelse en gegronde manier om in verbinding te staan met de ander via het luisteren naar je eigen lichaam en dat van de ander. Een veilige sfeer van samenzijn maakt het mogelijk om zonder woorden op een al dan niet tactiele manier een wisselwerking tot stand te brengen.

 

We staan er niet genoeg bij stil: bewegen is onze moedertaal. Dit is wat we zullen opzoeken.

Waar en wanneer?


In KONG, Nieuwland 27, 9000 Gent

Op zondag 23 april 2023

Van 10u30 tot 12u30


Voor wie?


Voor iedereen vanaf 12 jaar

Min. 8 en max. 14 deelnemers


Prijs?


€ 20 voor 1 sessie van 2 uur

Te storten op de rekening van KONG: BE44 4449 6430 2145

Met de vermelding KONGWS2.2023

Charlotte is cineaste en acrobate. Deze beide werelden nodigen haar via beweging uit tot ‘storytelling’ en communicatie. Naast de exploratie van het lichaam en de verbinding tussen verschillende lichamen is ze ook nieuwsgierig naar wat circus en film voor elkaar kunnen betekenen.




KONG Concert 04/05/2023

Een avond avontuurlijke muziek met Oker en Poor Isa

Ruben Machtelinckx en Frederik Leroux nodigen ons uit naar een nieuwe muzikale wereld met een ongewone instrumentatie. Vervolgens brengt Oker ons intimistische muziek die verrast in textuur: improvisaties minimale composities.


Voor wie graag intens luistert naar een muziek die steeds weer nieuwe horizonten opent.



Oker


Het Noorse Oker is een akoestisch experimenteel kwartet met Torstein Lavik Larsen op trompet, Adrian Myhr op contrabas, Fredrik Rasten op akoestische gitaar en Jan Martin Gismervik op drums en percussie. Ondanks hun vrij conventionele intrumentatie als vertrekpunt, is hun muziek gekenmerkt door een combinatie van zuivere tonaliteiten, gedeconstrueerde grooves, akoestische noise en andere geluidsevents. Gradueel veranderende texturen vormen samen met spontane gestes die op elkaar inspelen een coherent muzikaal geheel dat soms luchtig, soms compact klinkt. Hun muziek verbindt compositie en vrije improvisatie met ongebruikelijke technieken en methoden om een prachtig textuurrijk en impressionistisch geluid te creëren. Naast talrijke concerten in Europa, brachten zij hun muziek op twee albums uit Husene våre er museer, (SOFA music , 2018) en Susurrus, (Shhpuma, 2021)

 

Fredrik Rasten – gitaar
Torstein Lavik Larsen
– trompet
Adrian Fiskum Myhr
– contrabas
Jan Martin Gismervik
– drums

 

okerband.com


Poor Isa


Poor Isa, het duo van Ruben Machtelinckx en Frederik Leroux, heeft een zeer opmerkelijke instrumentatie. Met prepared banjo en woodblocks creëren ze een omgeving waarin stilte en klank zich op gelijke hoogte bevinden. Vertrekkend van geïsoleerde en verder uitvergrote elementen uit improvisaties ontstaan kabbelende composities waarin subtiele nuances en nauwelijks hoorbare klanken aan de oppervlakte worden gebracht. Het project mondde uit in 'Let’s Drink The Sea And Dance', een bundeling van negen composities die in de lente van 2019 werd uitgebracht door Aspen Edities. Hun tweede album wordt verwacht in de herfst van 2023.


Frederik Leroux – banjo, woodblocks
Ruben Machtelinckx
– banjo, woodblocks


rubenmachtelinckx.com

  • 2003 "De weg van huis naar school, het pilootproject waar later Aifoon is uit gegroeid"

    In 2003 startte KONG met een internationaal project rond geluid in functie van een culturele uitwisseling tussen Nord Pas de Calais en Vlaanderen. Dit op vraag van Hervé François, toenmalige directeur van de culturele werking van de Franse ambassade. Geïnspireerd door Bruce Chatwins boek ‘Songlines' kreeg het project de titel 'De weg van huis naar school'


    In 'Songlines' beschrijft Chatwin hoe de Aboriginals in Australië hun weg vinden aan de hand van 'gezongen kaarten', liederen waarin de onzichtbare paden van de geschiedenis van het land overgeleverd worden. Deze liederen beschrijven de weg en de manier waarop de voorvaderen bepaalde plaatsen hebben beleefd.


    De 'Songlines' en een confrontatie in Marokko met schoolkinderen op weg naar school via een aarden pad, te midden van karretjes, fietsen en ezels, werden de aanleiding voor het project 'Traject', een interactief, multimediaal en audiovisueel pilootproject van vzw KONG in 2003-2004 en 2004-2005. In 2006 is vanuit dit project de kunsteducatieve organisatie aifoon opgericht (http://www.aifoon.org), een vzw die het luisteren nog steeds centraal stelt in zijn werking. 


    Als uitwisselingsproject tussen kinderen van Vlaanderen en Noord-Frankrijk, ging ‘Traject’ de uitdaging aan om de geluidswereld van de kinderen uit te wisselen. De doelstellingen van het project waren veelzijdig: het project vertrok vanuit de leefwereld van de kinderen. Stap voor stap leerden ze de kinderen om hun ervaringswereld op een poëtische manier, vanuit het luisteren en het geluid, vorm te geven in korte geluidscomposities. Deze composities werden dan in een audiovisuele context gebracht en via een website aan elkaar doorgegeven. Op deze manier werd ‘Traject’ een artistiek uitwisselingsproject voor kinderen van 10 tot 12 jaar dat de nieuwe media omarmt.


    Als pedagogische methode gericht op het sonore en de audiovisuele creatie met bemiddeling van technologie, stelde ‘Traject’ 4 belangrijke uitdagingen voorop:


    - laagdrempeligheid in het gebruik van de technologie. De technologie wordt zo eenvoudig mogelijk gehouden. Iedereen moet aan de slag kunnen.

    - Duurzaamheid. Het kind leert zelfstandig omgaan met alle tools: opnameapparaat, camera, computer voor de montage. Het heeft ook geleerd om eigen ideeën in vorm te gieten o.a. met behulp van de technologie. 

    - Het kind staat centraal als creator: de begeleider volgt het kind. Er worden geen sjablonen opgelegd en het kind zoekt zelf zijn materiaal samen. De begeleider stimuleert het kind om de juiste vormen te vinden voor wat hij/zij wil uitdrukken. 

    - De artistieke intrinsieke kwaliteit wordt gewaarborgd door voornamelijk inhoudelijk te werken: de techniek staat ten dienste van wat het kind wil vertellen. 


    'De weg van huis naar school' stelde dus de verbinding tussen het luisteren en het 'componeren' van een beleefde wereld centraal: kinderen van 10 tot 12 jaar componeerden hun eigen weg van huis naar school door het opnemen en monteren van geluiden. Een hedendaagse en kindgerichte  versie van de 'Songlines'.


    Door het gebruik van eenvoudige geluidsopname-apparatuur en een montage-programma werden de kinderen uitgenodigd om hun 'onzichtbare', maar sterk beleefde wereld op een poëtische en muzikale manier over te brengen. Het vertrekpunt was ‘luisteren’: samen luisteren in de klas naar geluiden met het oor van een muzikant en ze uittekenen, luisteren naar de eigen weg van huis naar school en het kiezen van de geluiden om op te nemen, luisteren tijdens de opname en het herbeluisteren van de geluiden en het ontwerpen van de compositie door middel van een grafische partituur. Uiteindelijk werd het een geluidscompositie van 1 minuut. 


    In 2006 is aifoon als zelfstandige organisatie gestart vanuit dit project. Martine heeft toen Stijn Dickel aangesproken om deze nieuwe vzw te coördineren. Gaandeweg heeft Stijn zich de waarde van het luisteren eigen gemaakt en is aifoon onder zijn vleugels een volwaardige kunstorganisatie geworden die het luisteren in beweging zet. 


Share by: