Putting into shape your fantasy


EDITIE 15 DECEMBER 2005

-- MONG --

Andrew Claes (saxofoon en soundscapes), Juan Carlos Bonifaz (drums en percussie), Pak Yan Lau (piano), Yannick Peeters (bas), Ilse Ghekiere (dans), Robin Vandenbergh (video)

De voorstelling Mong is gegroeid rond één woord: DROOM, en ging in première als eindproject aan het conservatorium van Antwerpen, met zowel studenten van de jazz- als de klassieke afdeling.

De functie van de droom is na 1000 jaar filosofisch en wetenschappelijk onderzoek nog steeds niet achterhaald. Het blijft dus een fascinerend domein om creativiteit te laten botvieren. Het onderwerp droom was een gigantische luchtbel, waarin deze beginnende artiesten hun eigen gang konden gaan. Iedereen uit de groep had de vrijheid zich te laten bedwelmen door het thema en er iets mee te doen. Het resultaat is een melange van doordringende tonen, absurde ritmes en uiteenlopende fantasieën. Sluit je ogen en geniet ervan... maar kijk af en toe ook naar de danseres, want zij laat zich inspireren door de beelden, gevoelens en instrumenten, en zweeft, loopt, valt van de ene muzikale improvisatie in de andere.

THE HIGH SIGN, Buster Keaton (1921)

Eduardo Vega (compositie, gitaar), Jouni Isoherranen (bas), Simon Segers (drums en percussie)

Buster wordt uit een trein gegooid, via een vacature in de krant vindt hij werk in een schietkraam. Zijn baas blijkt de leider te zijn van een bende gangsters. Deze geeft Buster de opdracht een man te vermoorden. Tegelijkertijd wordt hij door dezelfde man en diens dochter ingehuurd als bodyguard. Vanaf dan wordt liefde zijn drijfveer… .

De muziek van Eduardo Vega geeft de film een donker karakter, spanning, gevaar, suspense en spionage zijn belangrijke ingrediënten. Daarnaast speelt het thema van de liefde een belangrijke rol en dit alles met het nodige sarcasme. Via de muziek wordt ingespeeld op de dualiteit van Buster’s karakter. Soms met nadruk op het stoere en coole en soms op het onschuldige, speelse en nonchalante. Van surf, jazz, blues, rockabilly en een vleugje van Lalo Schiffin, tot balkan en gipsy muziek.

EDITIE 27 OKTOBER 2005

-- L'IDEE DU MIEL --

L'entrepôt des Apparitions: Zahava Seewald (stem), Fabricio Rota (electronica), Jiji Duerinckx (sopraansax en microfoon)

De soundscapes van L'entrepôt des Apparitions zijn opgebouwd rond teksten uit verschillende tijden en talen, en de beelden en klanken die deze oproepen. Poëzie, zang, klankkleur en textuur: levende en hedendaagse muziek met een intuïtief uitgangspunt.

-- INDI-ARA --

Melike Terhan (zang), Mahabub Khan (zang, harmonium, tabla), Osama Abdelrasol (qanoun), Maya Sapera en Niki Constantinidou (dans)

Een initiatief van Eva Bailleul die via haar vzw Joudour ethnische dans en muziek uit de Indische en Arabische cultuur exploreert, en verbindt met hedendaagse uitingsvormen. Het internationale karakter van het ensemble zorgt voor een levendige mix van stijlen en invloeden, en een boeiende synthese van klank en beweging.

-- RIEKA 04 --

choreografie, dans en kostuums: Eva Klimackova, op muziek van Jozef Vlk en Tom Waits.

-- CECILE ET BERNADETTE --

Veronica Dehing, Fee Nathanja De Boel, Sven De Mol

Via circus en muziek samengekomen experimenteren deze performers rond ritme, beweging en humor. Het resultaat is een clowneske act waarin de personages nog steeds groeien en verder uitgediept worden, en waarin de artiesten nog op zoek zijn naar de juiste timing in klank en beweging.

EDITIE 27 JANUARI 2004

20.00u in De Centrale

-- LAC D'AMOUR --

dans: Nathalie Elghoul; woord: An Vercruysse

teksten: Peter Verhelst; muziek: Astor Piazzolla

muziektheater Curieus: Ann Verschuere (sopraansax), Franky De Baedts (altsax), John Snauwaert (tenorsax) en Dirk De Leersnyder (baritonsax)

In de speelse, ongebonden en soms bizarre verbeelding van Verhelsts teksten vonden An Vercruysse en het muziektheater Curieus een nieuw verhaal, een surrealistisch tafereel van een vreemde vrouw met een man. In de voorstelling, met teksten van ‘Zwellend Fruit’ en ‘Red Rubber Balls’, bespeelt An Vercruysse vanuit het woord samen met danseres Nathalie Elghoul (die eerder samenwerkte met o.a. Het Muziek Lod) de scheiding tussen verbeelding en werkelijkheid.

-- EL PIRINGUNDIN PROJECT --

Cabaret Ambulante cie. met: Barbara Pereyra en Julia Gorosito

muziek: tango’s van Trenzas, Nelly Omar, Milonga, Lalo Schifrin

Liefde, tango, jaloezie en verraad vormen de thema’s van deze korte theaterproductie, gesitueerd in een Argentijns cabaret, waar twee danseressen en een zakenman uit het publiek samen dronken worden.

-- COCKTAIL --

choreografie en dans: Karolina Wolkowiecka

muziek: Köhn

Thaise massage en cafébezoek. Vertrouwde, functionele lichaamsbewegingen van alledag en de fysieke en mentale reacties van het lichaam op exotische massagetechnieken. De Poolse Karolina Wolkowiecka, die al jarenlang in België woont en o.a. in Gent hedendaagse dans doceert, combineert in deze solo uiteenlopende ervaringen met abstracte beweging en de experimentele electronica van Jürgen De Blonde.

-- SOLO - SOLA --

choreografie en dans: Natacha Nicora, eerder gepresenteerd tijdens de zomerstudio 2004 van PARTS.

gratis toegang

EDITIE 13 MEI 2004

Putting into Shape your Fantasy
podium voor interdisciplinaire projecten

presenteert op donderdag 13 mei 20.00 in de Centrale
-- ENTROPIE --
Een Danssolo door Hilde Broeckhove.

Deze hedendaagse danssolo 'maakte Hilde Broeckhove in 2001 voor het Inanna festival te Brugge. De relatie tussen eigen stem en beweging wordt onderzocht: welke klank komt voort uit een bepaalde beweging, houding of positie? Welke klank inspireert tot een bepaalde beweging? 'Entropie' betekent 'natuurlijke veroudering of afbrokkeling van elk levend organisme' en spreekt dus over 'oneindig voortbestaan', leven en dood, vergankelijkheid en onsterfelijkheid Een klank ontstaat zo snel als hij verdwijnt.

-- CORAZON SESSIONS --
Een point_0 productie, met Jeroen Bert (verteller), Evert Schutyser (gitaar), Aytekin Yucesan (percussie), Oscar Dhooghe (bass), Continium (electronics); regie en film: Turkish.

Een jonge man ontwaakt met een gigantische kater. De angst slaat hem om het hart als hij de realiteit onder ogen ziet. In een poging zijn probleem aan te pakken zakt hij nog meer de dieperik in. Tot hij onverwacht, en via een geschiedenis die onder andere langs Cuba en Congo loopt, tot een verhelderend inzicht komt!? Point_0 brengt met De Corazonessies toneel, live -muziek en film samen op het podium. Vanavond brengt het gezelschap alvast een sneak preview van hun productie, die op vrijdag 28 mei integraal te zien is in de Turbinezaal van De Centrale.

Waar? De Centrale, Kraankindersstraat 2, 9000 Gent
Gratis toegang

Putting into shape your fantasy komt tot stand dankzij de steun van de Stad Gent en de Provincie Oost-Vlaanderen.